25 oktober 2017

Karin Slaughter - Den goda dottern

Titel & Omslag
Titeln förstår jag när boken handlar om en familj med två döttrar, omslaget säger ingenting om handlingen.

Handling
Två systrar tvingas under pistolhot ut i skogen, den ena flyr för sitt liv, den andra blir kvar. Våldsdådet krossade Charlottes familj och hon förlorade sin mamma och syster, tjugoåtta år har gått men minnena från den dagen finns kvar och kommer för alltid göra ont. Nu skakas småstadsidyllen på nytt, av en vettlös skolskjutning, och advokaten Charlotte hamnar i händelsernas centrum. Och när attentatet visar sig ha kopplingar till hennes förflutna väcks mardrömmen åter till liv.

Mina åsikterDet tog ett tag för mig att plocka upp den här boken just för att den är så tjock men hörde så många som gillade den här boken så tillslut gjorde jag det och jag fastnade direkt. Jag är förvånad över att det inte blir långtråkigt utan det händer hela tiden saker i boken  och väldigt många oväntade grejer, och när man tror man fått veta allting så kommer fler grejer fram och när man tror man förstått hur allting ligger till så visar det sig att det kommer en twist. Många väldigt intressanta och spännande karaktärer, jag gillar de flesta i boken, nästan hela tiden men ibland tycker jag att Charlotte, hennes syster och föräldrar går mig lite på nerverna men när allting kommer till kritan så är det en helt underbar familj full av kärlek.  Jag gillade den här boken, den hör helt klart till Karin Slaughters bästa böcker.


Spoiler varning!
Jag trodde inte att båda systrarna levde, så det var helt oväntat när det visade sig att Sam hade överlevt och jag hoppades hela tiden att Charlotte hade kommit undan Zack, och det kändes så hemskt att läsa om vad han gjorde mot henne. Sen att hans familj verkar tro att han är värsta ängeln som är oskyldig kändes så sjukt, hur blinda är folk? 
Skolskjutningen där fick man direkt känslan av att allting inte var som det verkade, så man hade många funderingar men jag hade inte trott att det var så illa som det visade sig vara. Att man hatar sin make så mycket att man vill döda han men sätta dit en flicka för det, en flicka som han manipulerat för att få som han vill.

Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

2 kommentarer:

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...