27 juli 2017

Jonas Moström - Trogen intill döden

Nathalie Svensson & Johan Axberg #4
Handling
En augustimorgon hittas den tjugofemårige landslagsstjärnan i fotboll, Henrik Borg död i sängen i sin sommarstuga. Det mesta tyder på att det är en naturlig död men en detalj förbryllar polisen, på Henriks bröst under hans knäppta händer ligger det en ros, en blåros. Inom en vecka påträffas ytterligare två dödsoffer under liknande omständigheter, en pilot i Kiruna och en dansare i Göteborg. Psykiatrikern Nathalie Svensson, liksom de övriga medlemmarna i Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp kallas in för att utreda dessa ytterst ovanliga mord. Kriminalkommissarie Johan Axberg är pappa ledig och har inga som helst planer på att hjälpa till med det här fallet utan han vill fokusera på sin son och sjuka farmor men när fallet tar en oväntad vändning och kommer Johan lite väl nära så kan han inte hålla sig längre. En intensiv jakt på en oförutsägbar seriemördare  tar sin börjar. Hur begås morden? Vad finns det för koppling mellan offren? Och vem i Sverige tänker mördaren ge sig på nästa gång?

Mina åsikter (spoiler varning!! pga del i serie)
Den här boken var lika snabbläst som tidigare delar i serien, däremot hade jag lite svårt för själva fallet och avslutningen på det, alltså jag har aldrig ställt mig in i den frågan så jag vet inte riktigt vad jag tycker.... (tänker inte säga mer för att inte spoila allt för mycket) Och jag har så svårt för chefen för gruppen, käka ångestmedicin i mängder och jag förstår inte hur Nathalie kan skriva ut det när hon vet att han är beroende. Sen Nathalie och Johans relation? Alltså nä Johan måste växa upp och kanske säga att han inte vill köpa hus och bygga en framtid med sin sons mamma istället för att bara blunda och glida med och samtidigt tråna efter någon annan, som han nu dessutom sårar. Nä jag tycker det är dags för Moström att se till att hans karaktärer tar sig i kragen och sluta ha så mycket drama och fokusera mer på fallet, dessutom fick Nathalie en väldigt stor roll i det här fallet, hon är ju inte polis utan psykiatriker så jag tycker hon inte borde stå i fokus hela tiden. Jag hoppas det snart kommer en del 5 i serien för jag kommer helt klart fortsätta läsa serien och hoppas då det hänt lite på karaktärsplanet.
Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...