27 april 2018

Tove Alsterdal - Vänd dig inte om

Titel & Omslag
Jag gillar både titeln och omslaget men speciellt titeln kan passa på väldigt många böcker som är lite mer psykiskt spännande, som någon bok med en stalker eller så.

Handling
En gång var Beckomberga Sveriges största mentalsjukhus. Nu har spåren av det förflutna suddats ut och exklusiva bostäder byggs i den gamla parken. Svante Levander är en av dem som flyttar in i idyllen tillsammans med sin nya kärlek. Påväg hem från affären blir han knivhuggen till döds. Eva, hans före detta hustru, har följt efter honom den kvällen och grips, misstänkt för mord. Bara en person kan vittna om vad som hände, en utländsk kvinna som satt utanför butiken och tiggde, men hon är spårlöst försvunnen. När några småpojkar finner rester av mänskliga kroppar i närheten av mordplatsen exploderar rädslan i området. Det förflutna visar sig vara närmare än någon kunde ana.

Mina åsikter

Det här är Tove Alsterdals fjärde fristående kriminalroman men jag har bara läst en tidigare I tystnaden begrav och precis som i den boken så tycker jag att polisarbetet får ta för lite plats, det här är mer en spänningsroman. Det är Eva som står i fokus men jag lär inte känna henne, det man får veta är att hon och Svante skilde sig för två år sedan och fortfarande springer hon efter han fast hon var den som ville skiljas, hon har jätte dålig relation med sin son. Ingen verkar gilla Eva och jag fastnar inte alls för henne, inte för någon annan karaktär heller.

Spoiler varning!!
Jag förstår inte alls Evas tänk, att hon börjar söka tiggar kvinnan runt i Europa, hon får i alla fall umgås med sin son men hela det här letandet känns mest som ordbajseri som inte leder någon utredning framåt. Den där utredningen som vi knappt ha fått veta någonting om förutom att Svante är mördad och man hittade gamla skelett i skogen.
Betyg 2 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...