24 april 2018

Tony Parsons - Bödlarna i Tyburn

Max Wolfe #3


Titel & Omslag
Titeln säger ju exakt vad boken handlar om, och omslaget visar ju Max Wolf och staden i bakgrunden.

Handling
En chockerande video sprids på nätet. En man står på en pall med en snara runt halsen, ögonblicket efteråt sparkas stolen undan.

Max Wolfe och kollegorna vid Londonpolisen har knappt börjat undersöka fallet innan ytterligare en video av en man med en snara runt halsen sprids på internet - den här gången är det live. Vad som verkar vara en grupp självutnämnda rättskipare har tagit lagen i egna händer: det visar sig att båda offren har ett mörkt förflutet. Men är gruppen ute efter rättvisa eller bara blod?  I sitt farligaste fall hittills tar Max upp jakten på bödlarna, men upptäcker snart att linjen mellan det goda och det onda, vad som är rätt och fel, inte alltid är så tydligt. Lusten för hämnd verkar dessutom finnas närmare än vad han någonsin kunnat ana....  

Mina åsikter
Den här serien har så många gråskalor, de är inte svarta och vita - goda och onda men i mina ögon så blir bödlarna de onda. Även om personer inte fått nog straff för det de har gjort så har jag svårt att tycka att det skulle göra det okej att döda en annan människa. Om jag är arg för att någon dödade någon jag är släkt med så kanske inte jag i min tur kan gå och döda de, det blir som bara en ond cirkel med massa arga människor, därför man har ett rättssystem dock fungerar de ju inte alltid så bra.

Jag gillar Max Wolfe som karaktär, han har så många sidor han får visa upp, en riktigt engagerad polis och en pappa som vill finnas där för sin dotter och där han fått ihop ett riktigt bra nätverk runtomkring sin dotter. Jag ser framemot att få läsa nästa bok i den här serien!

Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...