30 mars 2018

Jan-Erik Fjell - Hämnaren

Anton Brekke #3
Titel & Omslag
På omslaget ser vi Alcatraz och ett öga, tror ögat är menat som att Hämnaren ser allt.  Titeln är så självklar titel på den här boken.

Handling
I 1960- talets San Francisco döms den norskättade sextonåringen Danny till livstid för väpnat rån och mordförsök på en polis. Han hamnar på det ökända fängelset Alcatraz. Drygt trettio år senare besöker ett norskt par det nu nedlagda fängelset och får höra den makalösa historien om den unga norrmannen. I nutidens Fredrikstad hittas en tonårsmamma mördad. Anton Brekke som degraderats till patrullerande polis är en av de första som kommer till mordplatsen och han tar till alla medel för att få komma tillbaka som kriminalkommissarie och kunna lösa fallet.

Allt eftersom Brekke på egen hand nystar i trådarna inser han att fler offer står på tur, dessutom upptäcker han oroväckande kopplingar till historien om Danny.

Mina åsikter

Jätte intressant bok, storys om Alcatraz är alltid intressant att få läsa, så nu vill jag faktiskt läsa mer om Alcatraz så måste googla lite. Jan-Erik Fjell är väldigt duktig på att miljöbeskriva utan att det blir för mycket detaljer, jag såg personer och miljöer framför mig hela tiden när jag läste. Jag har inte läst första boken men min känsla är att varje bok blir bättre och bättre och det är nog mycket för att i den här boken så tog inte Brekkes spelproblem så mycket plats men fanns fortfarande kvar där i bakgrunden. Jag gillar att Brekke har så mycket känslor åt höger och vänster samtidigt som det är fullt av små humorinslag i boken så man sitter och ler för sig själv och ser vissa situationer och samtal framför sig väldigt väl. Jag måste ta och läsa första delen också och hoppas att fler böcker om Brekke snart blir översatta till svenska.. 
Betyg 4 av 5 
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...