11 mars 2018

Geir Tangen - Maestro


Titel & Omslag
Ett snyggt omslag, kanske är mördarens ögon? Och sen föreställer kanske bilden på husen Haugesund där boken utspelar sig. Titeln Maestro, handlar nog om att mördaren är den som drar i alla trådar och har planerat alltihop.

Handling

Förr var journalisten Viljar Ravn Gudmundsson oumbärlig grävreporter på lokaltidningen i Haugesund. Men efter ett ödesdigert misstag har han helt förlorat arbetslusten, och kämpar numera mest med att hålla sina ångestattacker i schack. En dag får Viljar ett mejl av en självutnämnd bödel som påstår sig vilja straffa människor som undkommit rättvisan. Nästa morgon hittas en kvinna mördad. Och snart dimper ännu ett kryptiskt mejl ner i Viljars inkorg...

Lotte Skeisvoll leder polisutredningen. 32 år ung har hon redan utnämnts till kriminalkommissarie, även om Lotte själv - paragrafryttare och närmast tvångsmässigt överambitiös - tycker att hon borde ha fått chansen betydligt tidigare. Men nu möts hon av en gärningsman som ständigt ligger steget före. Först när det framkommer att morden verkar spegla scener ur populära deckare står hon inför ett genombrott.

Mina åsikter
Jag har lite svårt både för Viljar och Lotten, men vi får hintar om deras bakgrund och man känner att det här är första delen i en serie. Det är ett lagom tempo i boken,det händer väldigt mycket men i slutspurten händer det nästan för mycket så man tappar lite kontrollen. Jag lyckades inte klura ut handlingen i förväg utan Geir Tangen är väldigt duktig på att lura sina läsare genom att ge ledtrådar men ändå inte ge för stora så man listar ut saker för tidigt.

Jag tycker det är lite roligt att författarens egna namn förekommer i boken, det brukar inte hända allt för ofta. Jag har böcker av några norska författare och de har några riktigt bra crime författare och jag hoppas på att fler norska böcker ska bli översatta till svenska.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...