7 februari 2018

Lina Bengtsdotter - Annabelle

Titel & Omslag
Titeln Annabelle är den försvunna flickan som boken handlar om så väldigt viktig titel. Omslaget tror jag ska föreställa Annabelle, däremot tycker jag att baksidestexten grötar in sig lite i baksidesomslaget.

Handling
En varm sommarnatt försvinner sjuttonåriga Annabelle från det lilla samhället Gullspång, på gränsen mellan Västergötland och Värmland. Hennes föräldrar är utom sig av oro, lokalpolisen står handfallen och Missing people letar förgäves. Kriminalinspektör Charlie Lager skickas dit från Stockholm. Hon är en skicklig polis som i arbetet funnit de rutiner som henne kaotiska inre behöver. Hon värjer sig, vill inte åka, men gör till slut som alltid: följer order. Det blir en rasa bakåt i tiden. Hon tvingades återvända till platsen hon lämnade när hon var fjorton, ett förflutet och en barndom som hon har gjort sitt bästa för att fly från. Medan Charlie söker efter sanningen om vem Annabelle var och vad som hänt henne, gör hon skrämmande upptäckter om sin egen bakgrund. 

Mina åsikter
Jag stör mig på att Charlie blandar piller och alkohol hejvilt och inte alls verkar kunna kontrollera sig, för visst kan man förstå att det blir jobbigt för hon att återvända till samhället där hon växte upp och inte har varit tillbaka på 20 år men det verkar som att hon alltid har mer eller mindre problem. Vi får lära känna Charlie och folk i hennes närhet nya som gamla men det är Charlie och Annabelle som boken fokuserar kring och båda dessa är två tjejer som farit illa på grund av att det inte är lätt att växa upp utan de har gått livets hårda skola på olika sätt. Jag gillar att boken får en sådan oväntat tvist i slutet, och när man får veta hur allting ligger till så blir det en aha känsla, för jag hade inte alls förväntat mig att det var så allting låg till.

Spoiler varning!
Var ju väldigt oväntat att Charlie skulle träffa han som kunde ha varit hennes styvbror, men det känns verkligen som att båda fick ett avslut tack vare att de träffades. Att Betty skulle ha ett så mörkt förflutet var ju inte heller väntat, men jag förstår ju att hon fick problem med alkoholen däremot trist att hon var ett så dålig mamma. Annabelle är en tonåring med föräldrar som är väldigt oense om hur man bör uppfostra barn och var man ska dra gränserna, jag förstår att hennes mamma är livrädd för att Annabelle ska fara illa och med de kompisar hon har och hur mycket alkohol som finns i barnens närhet så är det inget konstigt.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på   adlibris  bokus  cdon 

2 kommentarer:

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...