30 januari 2018

Helena Kubicek Boye - Innan snön faller


Titel & Omslag
Titeln Innan snön faller har egentligen ingenting med boken att göra, så det hade helt klart funnits bättre titlar på boken. Omslaget däremot är så snyggt och ger en stämningen som finns i boken.

Handling
Höstens mörker sänker sig över den mytomspunna rättpsykiatriska kliniken i Säter. Bakom byggnadernas vackra fasad sitter de brottslingar som bedöms vara för sjuka för att kunna avtjäna sitt straff i vanligt fängelse. Den nyutexaminerade psykologen Anna Varga har fått en tjänst vid kliniken i Säter, och lämnar med glädje Stockholmslivet bakom sig.

Den nyfunna glädjen lägger sig dock snabbt. Anna nås av konstiga meddelanden och en patient hittas snart därefter död. Driven av sin nyfikenhet ger sig Anna ut på en jakt som leder henne bakåt i tiden, då gränsen för sjukt och friskt styrdes av kön och social tillhörighet. Hoten mot Anna blir allt allvarligare och det är tydligt att någon inte vill att hon ska gräva djupare. Vem kan Anna egentligen lita på? Och kommer hon någonsin att få reda på sanningen om vad som försiggår på Säter?

Mina åsikter
Det är många korta kapitel så boken har ett väldigt högt tempo, jag fastnar direkt och vill få veta vad som kommer hända och få veta lösningen så det är väldigt svårt att lägga ner boken när man väl har plockat upp den.

Jag gillar Anna som karaktär men de övriga har jag lite svårt för, man får inte riktig lära känna dem och har mer en biroll. Anna och Linas relation tycker jag blir lite knepig när de inte låtsas som att de känner varandra och Miro är ju också väldigt speciell och han verkar mest tänka på sig själv och ser till att få det han vill ha. Däremot tycker jag det blir lite grötigt när man ibland kallar karaktärer för förnamn och ibland efternamn, det känns som du har extra karaktärer att hålla reda på tills du kommer på dig och får en aha känsla. Jag gillar att vi får lära känna både personal, några patienter och några personer utanför rättpsyk det blir inte för många och vi slipper att hålla reda på massa karaktärer som egentligen inte tillför handlingen någonting.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

1 kommentar:

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...