26 augusti 2017

Mons Kallentoft - Djävulsdoften

Malin Fors #10
Titel & Omslag
Titeln förstår jag inte, Djävulsdoften? Någon som kan förklara det för mig? Däremot omslaget förstår jag när det är en tatuering som förekommer på en karaktär.

Handling
Kriminalinspektör Malin Fors har lämnat Linköping på flykt från sig själv och sina demoner, eller rättare sagt för att hennes chef ger henne en sista chans att ta tag i sitt liv, nyktra till och komma tillbaka till den polis hon en gång var. Hon jobbar som sambandsofficer på den svenska ambassaden  och dricker ungefär dygnet runt, men när en svensk kvinna hittas brutalt mördad i Bangkok så blir hon kallad till platsen för att hjälpa till att försöka identifiera kvinnan och bistå med information, men fallet med den mördade kvinnan kommer beröra Malin personligen så snart samarbetar hon med den thailändska polisen i en komplicerad och farlig utredning.

Mina åsikter
Alltså jag är så less, redan i förra boken blev jag less och i flera böcker före det så var jag less på att läsa om Malin Fors alkoholproblem. Jag är faktiskt inte intresserad av att läsa om någon som super bort sitt liv, hennes vänner och dotter är rädd att hon kommer supa ihjäl sig och när hon hjälper till i utredningen så tror jag att hon mer stjälper än hjälper eftersom hon döljer så mycket. Den här boken förde inte serien framåt den gör bara mig irriterad på Malin och hennes chans att rycka upp sig verkar ha kommit och gått och hon missade att hoppa på det tåget, jag tycker att hon i alla fall borde göra det för sin relation med sin dotter och för att få behålla sitt jobb men ingenting verkar vara viktigare än flaskan. Det kanske är så att vara alkoholist det vet jag ingenting om men det är då inte intressant att läsa om och det kommer snart ut en till bok i serien, vet inte om jag kommer läsa den, om den är bättre än den här får ni gärna säga till! Själva fallet känns det också som att Malin söp bort för mig som läsare.

Betyg 2 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...