27 augusti 2017

Anthony Horowitz - Stormvarning

Alex Rider #1
Titel & Omslag
Jag förstår mig varken på titeln eller omslaget.

Handling
Alex Riders föräldrar är döda och han bor därför hos sin farbror, men när hans farbror dör i en mystisk olycka så hittar Alex saker som gör att han börjar misstänka att han inte kände sin farbror så väl som han trodde. Och det visar sig att hans farbror jobbade som hemlig agent för brittiska underrättelsetjänsten MI6 och nu blir det Alex som får hjälpa till. Så inom loppet av några dagar går Alex från att vara en vanlig engelsk, 14årig kille till superspion och efter lite utbildning blir det dags för han att ge sig ut på sitt första uppdrag.  Den ofattbart förmögne Herod Sayle har erbjudit sig att ge gratis Stormbreaker-datorer till alla skolor i hela England, men MI6 misstänker att det ligger annat bakom än vänlig generositet och det blir Alex uppgift att ta reda på sanningen.

Mina åsikter
Jag vet inte hur men jag fick för mig att Alex skulle bo med sin farbror och att hans föräldrar hade dött, men hans farbror dör och han bor själv helt plötsligt. Alltså det är så mycket i den här boken jag inte köper, att MI6 skulle använda sig av en 14 åring som hemlig agent, att han får bo själv, vara borta från skolan så mycket och kunna skylla det på en förkylning och så vidare. Boken kanske känns mer realistisk när man är 14 och kan leva sig in i boken mer än vad jag klarar av som vuxen, men jag har bok två här hemma så den kommer jag också läsa så får jag se sen om jag lägger ner eller känner att jag vill få läsa mer om Alex Rider.
Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...