26 juni 2017

Nicola Yoon - Ingenting och allting

Ingenting och allting är en bok som jag har hört väldigt mycket bra om, men har inte velat bli allt för spoilad så har bara sett att folk gillat den och inte velat veta mer än så. Jag gillar det svenska omslaget och ja jag gillade verkligen boken, det är en sträckläsningsbok som jag läste ut på en dag.

Handling
Madeline har en extremt ovanlig immunsjukdom, hon är allergisk mot världen och lever sitt liv instängd hemma och de få personer hon träffar är sin mamma och sin sköterska Carla och eftersom Madeline inte är van någonting annat så är hon ganska nöjd så även om hon är nyfiken på livet utanför. Men när de får nya grannar blir Madeline nyfiken och istället för att bara fokusera på att läsa böcker och plugga så sitter hon och tittar ut genom fönstret för att följa den nya familjen, extra nyfiken är hon på sonen Olly som bara klär sig i svart. Men är det värt risken att dö för att få älska någon? För vad är ett liv egentligen värt när det inte levs utan bara försvaras?

Mina åsikter (spoiler varning)
Jag gillar alla karaktärer i boken med undantag för Ollys pappa, Madeleine är så klok och jag förstår hennes plötsliga livslust, att hon vill få uppleva och se allting hon läser om och den där tonårsförälskelsen gör verkligen att man kan göra tokiga saker. Hennes sköterska Carla verkar vara en helt underbar människa, hon prioriterar Madeleines behov i första hand och är verkligen som en mamma för henne, knepigast att få grepp om är faktiskt Madeleines mamma som gör allt och lite till för att hennes dotter ska överleva, det är den enda personen hon har kvar efter att maken och sonen dog och hennes reaktion är ju inte ovanlig eftersom hon ser verkligen det  hon vill se. Hennes största rädsla är att förlora Madeline och hon är villig att göra allting för att det inte ska ske, Madeline var bara 4 månader när pappan och hennes bror dog så hon har aldrig levt något annat liv hon minns ingenting annat. Olly och hans syster verkar så himla gulliga och jag är glad över Ollys beslut i livet  både för Madeline och för sin mamma och syster och ja jag köper kärleksstoryn, den känns äkta för det är så där att vara nyförälskad.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris bokus cdon


2 kommentarer:

  1. Min äldsta dotter läste den nyligen och älskade den. Jag skall också läsa den snart, och antagligen se filmen.

    SvaraRadera
  2. (jag läser recensioner efter jag läst boken, vill få egen uppfattning)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...