16 juni 2017

Mons Kallentoft & Markus Lutteman - Zack

Bok 1 i Herkulesserien om tjugosjuårige Zack och hans kollegor på Stockholmspolisens Särskilda enhet. Handling
Fyra asiatiska kvinnor hittas brutalt avrättade i en lägenhet, en femte dumpas svårt stympad utanför Södersjukhuset, att döma av hennes skador så har hon blivit attackerad av hundar eller något liknande djur. Zack har gjort kometkarriär och vissa påstår att det är för att hans mamma var polis så Zack försöker hela tiden överbevisa de som pratar bakom hans rygg, men priset för att lyckas hantera arbetet och de blodiga minnena från sin barndom är att han ibland behöver ta någonting för att orka, så många nätter spenderar Zack hög på någon klubb för att fly verkligheten.

Zack jagar en mördare, polisens internutredare jagar Zack, men med hjälp av sin kollega Deniz gör de allting för att hitta vem som ligger bakom den värsta mordvågen i Sveriges moderna historia, men att hela tiden leva på gränsen gör att Zack riskerar att gå över gränsen och sätta Deniz i en livsfarlig situation.

Mina åsikter
Att det här är en actionfylld serie är bara förnamnet, det är ett jätte högt tempo och man vill bara läsa lite till eller som i mitt fall just nu, bara en bok till! Jag förstår inte hur jag har kunnat vänta så här länge med att börja läsa Herkulesserien, men jag är glad att kunna sträckläsa fyra böcker på raken. Anledningen till att jag inte plockat upp Zack tidigare är för att jag har trott att jag inte ska gilla han som huvudkaraktär utan tycka han är dum i huvudet men i den här boken är verkligen ingenting svart och vitt och hela serien fortsätter på det sättet, man måste ibland gå över gränserna för att överleva eller rädda någon annan.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på
adlibris bokus cdon

2 kommentarer:

  1. Började läsa senaste delen nu i morse. Den har börjat bra i alla fall :)

    SvaraRadera
  2. Den här serien har jag inte börjat läsa, blev trött på Kallentofts egen serie, men hört gott om denna och lite nyfiken är jag ;)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...