27 juni 2017

Mark Hill - Jag förlåter aldrig

Handling
På barnhemmet Longacre Childrens's Home i London är barnen fullständigt livrädda för föreståndaren Gordon Tallis. En dag kommer en ny pojke till hemmet, pojken heter Connor Laird och efter hans ankomst blir situationen om möjligt ännu värre än tidigare för Connor blir Gordons nya favorit. Plötsligt inträffar en katastrof och över en natt förändras allting på barnhemmet, vad som egentligen hände på barnhemmet där i mitten på 80-talet fick ingen någonsin riktigt rätsida på och de flesta såg mellan fingrarna för att de inte ville veta sanningen.  Men nu 30 år senare så kanske gåtan är på väg att bli löst, en mystisk person som går under benämningen Two O´clock BOy verkar ha bestämt sig för att döda alla som växte upp på Longacre, ett offer i taget.

Det blir kiminalinspektör Roy Drakes jobb att sätta stopp för mördaren och Drake verkar vara villig att gå hur långt som helst för att sätta fast mördaren men utan att sanningen ska komma fram. För vem är egentligen Drake, vad har han förflutet med Longacre och varför vill han dölja vad som hände.

Mina åsikter
En väldigt spännande bok där man både får läsa i nutid och även i dåtid, det händer väldigt mycket i boken och jag lyckas inte förrän i slutet lista ut vem som är mördaren (Ja innan det har jag misstänkt de flesta karaktärer) Jag stör mig på Drake, en utredare som ljuger så mycket ger inte mig någon bra känsla och det är inte schysst mot varken kollegorna eller han själv som har lämnat det som hände bakom sig. Det är roligt att alla böcker inte är en del i en serie, speciellt kriminalromaner har ju en tendens att bli en lång serie så att få läsa bara en bok med ett ordentligt avslut är rätt skönt ibland!
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på adlibris bokus cdon

1 kommentar:

  1. Blev riktigt sugen på att läsa denna. Tycker det är svårt att hitta deckare/thrillers med rejäla avslut som ändå är bra. Oftast brukar de avslutas så platt. Var det ett "platt" slut eller ändå ett bra rejält avslut?

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...