1 mars 2017

James Dashner - Nivå:Dödlig


Första delen i VirtNet-spelen serien.

Jag har läst några böcker tidigare av James Dashner där jag har gillat någon bok och ogillat någon, de har en tendens att bli för invecklade sega och tappa fokus. Så jag frågade aldrig efter den här boken för jag var rädd att jag skulle bli besviken, men jag fick hem den som en överraskning (även del två har jag fått hem)

Bli vem du vill, när du vill, var du vill och det är inga konsekvenser. 

Den här boken utspelar sig i framtid, där man kan gå in i en virtuell värld och upplever allting med alla sina sinnen. Michael tillbringar väldigt mycket tid i den virtuella världen, han är riktigt duktig på att koda(hacka) och tröttnar inte på att spela utan hittar hela tiden på nya saker och tillsammans med sina två bästa vänner Bryson och Sarah, de tänjer hela tiden på gränserna för även om man dör i spelet så får man fortsätta spela och man lever på riktigt. Men när de springer runt där får de veta att en okänd spelare har gått för långt och lämnat ett våldsamt spår av död efter sig. Han måste stoppas och Michael och hans vänner får i uppdrag att bege sig in i VirtNets mörkaste dimensioner, platser som få mänskliga ögon har sett och där risken finns att gränsen mellan verklighet och spel kan suddas ut.


På adlibris såg jag boktrailern och den var bra gjord och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att se filmen om de skulle göra en på den här bokserien. Titeln Nivå:Dödlig säger ju en del, om att Michael kommer hamna i en virtuell värld där det är mer på liv och död än i vanliga fall. Vi får lära känna Michael även så klart hans vänner, vi får veta mer om den virtuella världen, och vi får följa deras kamp att hitta Kaine åt Weber. Det är lagom text, handlingen flyter på och känns verkligen nutid och jag tror den tilltalar dagens ungdomar, speciellt de som spelar tv-/dataspel. Jag har inte ens läst baksidan på nästa del men jag har tänkt läsa den snart så får vi se vad jag tycker, för jag tyckte att den här boken var rätt avslutande men vi får se på vilket sätt serien kommer fortsätta.
Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på adlibris cdon



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...