28 april 2016

Sofie Sarenbrant - Avdelning 73


Emma Sköld #4

Kriminalinspektör Emma Sköld vaknar upp på sjukhuset efter fem månader i koma, hennes sista minne är att hon lämnade sin fyra veckor gamla dotter med flickans pappa för att åka och rida.
Under Emmas frånvaro har hennes sambos förra flickvän tagit över rollen som mamma, en uppgift hon hon trivs lite för bra med, men allting är hemligt arrangerat så att Emmas sambo kan jobba istället för att vara pappaledig som många tror att han är.
Emma försöker mana fram minnen från ridolyckan men minns den inte alls och hennes magkänsla säger att det är någonting som inte stämmer och hon känner sig iaktagen, men så länge hon ligger på intensiven är hon under ständig uppsikt men direkt hon kommer hamna på en vanlig avdelning kan vem som helst komma henne nära.

Först när jag skulle börja läsa den här boken så kändes det jätte jobbigt, jag hade inte känt så här om jag inte hade fått barn så pass nyligt så när det stod saker om Emmas dotter så kände jag igen vissa saker och vissa saker sågade jag helt. Men obehaget över att någon skulle ta sig an ens barn skulle jag tycka vore hur jobbigt som helst om det vore någon som man själv inte tycker ska ha någonting med ens barn att göra.

Spoiler varning!
Jag fattar inte hur Emmas sambo kan släppa sin dotter så där och låta sin psyksjuka ex flickvän få ta hand om henne så han kan jobba, varför bad han då inte Emmas familj om hjälp lite mer? Han blev jag arg på och när han dog så kände jag bara att han fick skylla sig själv, det var ju tur att dottern kom till rätta men shit vad manipulativ hans ex var som dessutom lurade polisen och vi kan ju bara anta att hon åkte dit för mordet på Emma, eller dog hon inte? Och hur gick det egentligen för Emmas kollega? Det kommer en fortsättning snart så jag antar att någon har ju överlevt, typ Emma men hon vet ju så mycket nu så jag vet inte riktigt hur det ska bli.
Vilken vändning det blev i slutet på boken och förklaringen till varför hon hamnade i koma för man trodde från start att det var exet. Sen stör då jag mig på att man avslöjar så mycket i baksidestexten på boken, för direkt man har läst den så vet man i alla fall en person som kommer hålla på med någonting fuffens. Men jag hoppas jag får läsa nästa del redan i maj så jag får veta hur det faktiskt gick med alla dock tycker jag det är jobbigt med serier med jätte cliffhangers.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på adlibris cdon 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...