9 oktober 2015

M.J. Arlidge - Ole dole


Bok ett i serien om kriminalkommissarie Helen Grace och hennes kollegor.  Det har kommit ut 3 till redan så jag hoppas att de blir översatta till svenska så fort det bara går! :)

Ett ungt förälskat par vaknar upp ur medvetslöshet, de är hungriga törstiga och förvirrade och dessutom är de fångar i en simbassäng som är tömd på vatten. När de börjar undersökas simbassängen så hittar de två saker, en pistol och en mobiltelefon.
Mobilen är spärrad för utgående samtal och när det ringer i den så är det en röst som berättar att det finns en kula i pistolen, och den som väljer att skjuta den andra för att överleva kommer bli fri och få återvända till sitt vanliga liv igen. Men kärleken gör det svårt så det blir två långa veckor av hunger, skräck,smuts och kyla innan en av dem får en chans att ta sig därifrån. 

Det är någon som kidnappar personer två och två och alla ges samma ultimatum, döda den andra för att själv få överleva. Kriminalkommissarie Helen Grace och hennes kollegor har aldrig varit med om något liknande och de förstår inte hur kidnapparen väljer ut sina offer, men till slut börjar Helen se ett mönster och inser då att allting är så mycket värre än vad hon hade kunnat tro från början. 

Wow!! Jag hade hört mycket bra om den här boken så mina förväntningar var rätt höga och jag blev inte besviken! Man sögs in i boken direkt och sen höll den i en och när boken tog slut så ville jag ha mer så det känns ändå tryggt att veta att författaren har skrivit fler böcker och skulle de inte bli översatta till svenska så kan man läsa dem på engelska!! 
Helt klart en bok jag rekommenderar till er andra som gillar en bok med  högt tempo, många händelser och extremt spännande! 
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  cdon

4 kommentarer:

  1. Har för mig att förlaget skrev i ett mail att de skulle översätta nå mer i serien! :)

    SvaraRadera
  2. Åh måste skaffa denna bok :)

    SvaraRadera
  3. Kommer en ny till våren. Jag längtar redan, gillade Ole dole skarpt :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...