3 oktober 2014

Bokbloggsjerka 3 – 6 oktober

Ja Jerka igen :) Idag undrar Annika om vi planerar vad vi ska läsa när och hur vi går tillväga i sådana fall.

Jag kan inte påstå att jag på något sätt planerar, jag läser det jag är sugen på men jag försöker verkligen att prioritera rec.ex först. Sen så får alla böcker som är införskaffade det här året en speciellt hylla i sovrummet så att jag ska försöka att beta av dessa böcker och önskar att jag skulle lyckas få det till +-0 nya böcker vid årsskiftet, men det kommer in böcker i så hög takt att jag inte har en chans att få till det så men kanske om några år för jag tycker att jag för varje år blir bättre och bättre på att inte köpa på mig massor med böcker....

Jag provade ifjol att göra högar med 4 böcker per månad för hela året, men då var man ju inte sugen på att läsa just de böckerna den månaden och det gick inte alls bra.

Sätter jag för stor press så att jag MÅSTE läsa en viss bok så bromsar jag istället all läsning och jag slutar läsa. Jag har även märkt av att om jag påbörjar en bok men inte riktigt är lässugen så jag griper inte tag i boken och ger den en chans så tappar jag den och vill läsa något annat och då vet jag att det är stor chans att den aldrig blir läst utan undangömd i bokhyllan, detta trotts att jag först verkligen ville läsa boken! :(

Nästa år ska jag planera att läsa mer än vad jag köper/får hem böcker i alla fall :P

Oj långt svar, vad har ni svarat?

16 kommentarer:

  1. nej, jag sorterar inte böcker efter när jag skaffat dem, jag köper dessutom en del gamla böcker.

    SvaraRadera
  2. Ja, det blir gärna ett tvång när man börjar planera sin läsning. Känner väl igen mig i det att man varit väldigt sugen på att läsa en bok tidigare, men sen när den står "planeringen" så blir det motsatt effekt istället!

    SvaraRadera
  3. Jag försöker planera till viss del, men säger läslusten något annat så lyssnar jag. :-)

    SvaraRadera
  4. Det enda jag planerar är rec.exen, resten blir spontanläsning.

    SvaraRadera
  5. Att ha en läshög är bra, men den får inte vara för statisk - man måste få sortera om ifall det plötsligt verkar mer spännande med något längre ner i stapeln...

    SvaraRadera
  6. Tvångskänslan känns igen! Måste vara lite spontan i min läsning, annars blir inget läst över huvud taget :)

    SvaraRadera
  7. I tre år har jag haft målet att inte köpa fler böcker än vad jag läser på ett år. Hur det gått? LOL :)

    SvaraRadera
  8. Rec.-ex försöker jag prioritera och sedan blir det det jag är sugen på för tillfället.

    SvaraRadera
  9. Har en bokhylla full med olästa böcker om inte mer, hihi.
    Mia

    SvaraRadera
  10. Recexen prioriteras här också, men sen blir det fritt, kan inte planera för mycket för då blir det tvång och då försvinner nöjet

    SvaraRadera
  11. Tycker inte heller om när det blir för styrt, en av anledningarna till att jag lagt ner bokcirklandet...

    SvaraRadera
  12. Jag prioriterar också recensionsexen.

    SvaraRadera
  13. Planerar recex, utmaningar och liknande, sen blir det lustläsning.

    SvaraRadera
  14. Jag försöker också prioritera recex. först.

    SvaraRadera
  15. På ett sätt planerar jag genom att ha tre högar här hemma, en med rec-ex, en med låneböcker och en med egna olästa böcker. Rec-ex prioriterats så gott det går. Men läsningen är annars baserad på känslorna för dagen och humöret.

    SvaraRadera
  16. Jag är välplanerad i mitt läsande och helt lössläppt i mitt bokköpande...

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...