30 september 2013

Tove Alsterdal - I tystnaden begravd


Lars-Erkki Svanberg var en gång i tiden Sveriges snabbaste skidåkare och nu hittar man han ihjälslagen med sin egna yxa hemma på gården i Tornedalen.
Katrine har just fått sparken från sitt arbete på Sveriges radio när hon upptäcker att hennes mamma i alla år har dolt saker, så hon söker sig upp till Kivikangas långt uppe i norr för att försöka ta reda på vem hennes mamma egentligen var. 
Men hon hittar inte bara sanningen om sin mor utan sanningen om saker som har hänt i Kivikangas som har tystats ner i generationer. 

Jag tycker boken handlar för lite om mordet för att det här ska klassas som en kriminalroman, fokusen ligger på Katrine och vad hon gör. Hon trillar över lösningen på mordet av en slump inte för att hon är aktiv i sitt letande efter svaret på vem som är mördaren utan för att hon letar sanningen om sin släkt. Sen tycker jag boken är lite för grötig och jag fastnade inte förens de sista hundra sidorna och jag läste bara boken för att den utspelar sig här uppe i norr. 
Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...