23 september 2013

Abdel Sellou - En oväntad vänskap


I filmen heter han Driss, men i boken är det Abdel själv det handlar om och eftersom Driss är en stor mörk kille medan den riktiga Abdel är en liten arab så hoppas jag att filmen kommer vara lika bra när jag ska se den, för boken den var klockren!

En oväntad vänskap handlar om en stenrik fransman(Philippe Pozzo di Borgo) som har blivit förlamad i en olycka och när han ska anställa en personlig assistent så tar han den som sticker ut mest.
Abdel är en kille som tycker att livet går ut på att ha roligt, sen att hans sätt att ha roligt har haft trista konsekvenser för andra har han aldrig brytt sig om utan han har alltid bara tänkt på sig själv i första hand och inte ens tagit konsekvenser som alla besök på polisstationen som någonting märkvärdigt.
Utan han tar allting vad livet innebär med en klackspark men ju äldre han blir så blir han ändå vuxen och lugnar ner sig och får lära sig mer och mer om sina med människor.
Abdel och Philippe kompletterar varandra så bra och jag älskar citatet i slutet på boken

"Monsieur Pozzo är kanske en vän, helt enkelt. Min första vän. Min enda vän."

Oj wow vilken bok. Jag älskade allt i den, även om den gärna hade fått vara längre för att den var så bra så var den samtidigt så perfekt precis som den är.
Man fick ta del av Abduls bakgrund, hur han hamnade i Frankrike, varför hans "föräldrar" gjorde som de gjorde, varför han gjorde som han gjorde (Jag blir super irriterad över att samhället inte gör något för att försöka få småligister till att skärpa sig och få ett bättre liv, han verkar ju inte ha sett ångerfull ut så de kan ju inte tro att han lärde sig en läxa).
Sen får vi följa med på Abduls resa när han lär känna Philippe och allting runt omkring och jag tror att det viktigaste Abdul lär sig är att bara för att du har pengar kanske ditt liv inte är roligt eller enkelt. Sen ÄLSKAR jag att Abdul verkligen försöker få Philippe att ha roligt.
Betyg 5 av 5

Finns att köpas på   Adlibris   Bokus   CDON

4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken men jag har sett filmen, och den var bra :)

    SvaraRadera
  2. Tyckte mycket om den filmen, boken har jag inte läst!

    SvaraRadera
  3. Har du sett att samme regissör har gjort en ny film nu? "C´est la vie" heter den, hade premiär nyss. Den vill jag se!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...