7 juni 2013

Bokbloggsjerka 7 – 11 juni

Oj den här veckan drog Annika till med en lite klurigare Jerka, eller den är inte så klurig men man måste fundera lite grann.

Frågan som lyder är: Vad förväntar du dig av en bok som är katalogiserad i en viss genre.

Min favorit är deckare och de genre som rör sig i de kretsarna och jag radar upp dem i ordningen lugnast först och mest läskig sist ;)

Spänningsroman:
Det ska hända någonting i boken som är gripande/spännande och som gör att det är svårt att lägga ifrån sig den, man får helst inte veta upplösningen förens i slutet och man ska sitta och hålla andan ibland.

Kriminalroman: Här ska det vara ännu mer spännande, det måste vara med ett brott och någon eller några poliskaraktärer som ska lösa brottet. I de här böckerna som oftast är en serie så får man lära känna huvudpersonerna på det privata planet och man ska själv försöka lista sig till hur allting ligger till men inte får veta svaret(om man gissade rätt eller fel) i slutet.

Thriller:
Skrämmande och gripande, gärna att bokens innehåll leker med ens tankar. En jakt, gåtor, mord spelar ingen roll men boken ska lägga fokus på själva fallet. Visst ska det gärna vara med bra huvudkaraktärer som man får följa men fokusen ska ligga på brottet inte karaktärerna.
Man får gärna bli lite skrämd och de brukar gripa tag i en så att man MÅSTE läsa mer för man måste verkligen få veta hur boken slutar annars kan man inte sova.

10 kommentarer:

  1. Jag tycker att det har blivit många olika genrer också med under genrer. Det gör mig lite förvirrad.

    SvaraRadera
  2. Fast nog kan det var lite flytande mellan dessa tre.
    En kriminalroman kan vara skrämmande också, eller?
    Mia

    SvaraRadera
  3. Jag tycker de där tre genrena går in i varandra och har svårt att skilja på dem!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker ungefär som du, fast det där med spänningsroman har jag aldrig förstått. Står det spänningsroman på en bok så blir jag väldigt skeptisk :)

    SvaraRadera
  5. Just deckare verkar vara en genre som är riktigt snårig!

    SvaraRadera
  6. Intressant indelning av deckarna som jag inte tänkt på då jag inte läser de så ofta. Undviker gärna tjocka alkoholiserade poliser annars kan en deckare emellanåt va kul.

    SvaraRadera
  7. Så många olika genrer det finns! Jag hade ingen aning om att det finns något som heter spänningsroman. Jag gillar att böcker struktureras med hjälp av genre men när det blir för många gör det saken lite förvirrat.

    SvaraRadera
  8. Det är svårt ibland att veta skillnad på alla olika undergenren. Men jag tror det skulle vara kul att ordna sin bokhylla enligt genre, det kunde jag prova nån gån om jag gör en storomflyttning i bokhyllan.

    SvaraRadera
  9. Jag är ganska genrebunden när jag väljer bok, men sen tycker jag det är OK om författaren inte är det, så länge som boken är bra...

    SvaraRadera
  10. Håller med ovanstående om att det har utökats med genre och ibland vet jag inte vad som är vad.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...