30 maj 2013

Dan Brown - Da vinci-koden

Robert Langdon är professor i religiös symbolik på Harvard men han befinner sig just nu i Paris där han ska föreläsa, men mitt i natten väcks han av ett telefonsamtal.
Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet och ett märkligt schiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas dit av polisen för att lösa gåtan, det han inte vet är att poliserna misstänker han för dådet och under tiden som Langdon tillsammans med polisens
kryptograf  Sophie Neveu försöker hitta lösningen så inser de att de måste fly från Louvren och poliserna för nu vet de inte alls vem de kan lita på längre.

Under sin jakt efter sanningen så finner de ledtrådar gömda i Da vincis verk, ledtrådar som är skickligt förklädda av konstnären. De förstår snart att de letar efter ett hemligt sällskap som de båda har hört talas om men som lika gärna kan vara en myt.

En riktigt spännande bok och jag förstår verkligen att så många har läst boken. Jag har sett filmen för massa år sedan, måste se om den för jag tror att med boken färskt i minnet så är filmen bättre än vad jag tyckte då. Dan Brown leker verkligen med tanken på att saker och ting inte är så som de verkar vara utan att vi blir manipulerade med den sanningen som man vill att vi ska veta. Jag ska helt klart läsa de övriga böckerna av Dan Brown, även om jag började med en av böckerna i mitten. 
 Betyg 4 av 5

Boken finns att köpas på Adlibris, Bokus & CDON

3 kommentarer:

  1. Den är verkligen bra :) Min favorit hittills av honom är nog Änglar och demoner :)

    SvaraRadera
  2. Da Vinci koden är verkligen en spännande bok! Gillade den jätte mycket :)

    SvaraRadera
  3. Änglar & Demoner, den är också riktigt bra. Jag gillade dock inte den förlorade symbolen, men han är en riktigt bra författare.
    Du har blivit taggad i min blogg :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...