28 januari 2013

Henrik Brun - Lockfågeln

Boken var lättläst och seg på samma gång men när jag läste Annikas recension så kände jag att hon slog huvudet på spiken och verkligen förklarade det jag själv hade svårt att sätta fingret på.
Att Henrik Brun berättar allting så pass övertydligt att ingenting lämnas till fantasin och jag får ingen chans att fundera utan man får lite av en känsla av att läsa en bok där man redan har sett filmen och har ett stort hum om vad som kommer hända men att jag har glömt bort en del detaljer. Men Henrik Brun vet helt klart vad han skriver om när han skriver om Slovenien och kvinnohandel, det känns riktigt. 

Boken handlar om Ketil Brandt som är en dansk journalist, han är på väg till Sarajevo för att närvara på ett bröllop men precis när han anländer till Slovenien så får han ett oväntat samtal från polisen i Ljubljana som berättar att en gammal vän Michael Jensen har hittats död och att han hade planerat en resa för att hälsa på Ketil. Polisen ber om Ketils hjälp för att rota i det som har hänt och eftersom han vill få reda på sanningen bakom mordet på Michael så tackar han ja. Men snart visar det sig att poliserna använder sig av Ketil som en bricka i ett spel och mot innan han har förstått det så är han indragen i en härva av människohandel och korruption.

Jag gillade att slutet inte vara lika förutsägbart som resten av boken, men samtidigt så känns det inte riktigt som ett slut när jag har fått veta om fler korrupta personer som inte åker fast i boken. Så för mig finns det kvar en hel del frågor efter att jag har läst sista sidan, så fast än handlingen var stund vis seg eftersom den var så förutsägbar så känner jag mig lite tom när jag har läst ut boken. 
Men det här ska vara första delen av en trilogi så vi får se vad nästa bok handlar om ifall jag kommer läsa den eller skippar det. 
Betyg 3 av 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...