1 december 2012

21 frågor


1. Om du för en dag fick hoppa in i en bok och leva där, vilken bok skulle du välja?
Twilight, få vara vampyr med speciella krafter och inte äta människoblod. De är snygga, framgångsrika och verkar ha väldigt mycket roligt för sig dessutom sover de aldrig, tänk vad mycke böcker man hinner läsa!

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Jodi Picoult - Allt för min syster, är jag riktigt sugen på att läsa men även en riktigt bra thriller-deckare.

3. Är det överhängande med kvinnliga eller manliga karaktärer i din bokhylla?
Det är väldigt lika!

4. Hur får du oftast boktips?`
Många gånger fastnar man för vissa författare och vill läsa mer som den har skrivit, annars är det tips av vänner, bokbloggar och genom reklam om böcker.

5. Vad är det främsta som lockar dig till att läsa en bok?
En intressant handling som berör mig på något sätt.

6. När blir en bok för lång?
När jag har läst 100 sidor utan att fastna.

7. Sämsta bok du har läst?
Anna Gavalda - Jag älskade honom

8. Vilken bok borde ALLA läsa?`
Biografier, finns massor som fler borde läsa för att få insikt i att ingenting är som det ser ut att vara.

9. Vilken genre finns det mest av i din bokhylla?
Kriminalromaner/Deckare är det flesta av!

10. Minst av?
Science fiction.

11. Måste du läsa alla böcker du påbörjar?
JA!! Men det tar tid, ibland hamnar de tillbaka i olästa hyllan igen men för eller senare ska alla läsas, även de som först inte är bra, jag kanske bara inte var på humör för den boken just då, försök 2 brukar lyckas bättre.

12. Det är filmen "Day after tomorrow" på riktigt, för att inte frysa ihjäl måste du håll liv i brasan, vilken bok offrar du först?
Bibeln eftersom jag anser att det är som en stor sagobok som många styr sitt liv efter..

13. Alien/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken bok väljer du att spara?
The hungergames trilogin eftersom det är den tjockaste boken jag har eftersom jag har alla tre delarna tillsammans.

14. Jultomten hälsar på och säger att det inte kommer bli någon mer jul om du inte skriver in dig själv i någon bok. Vilken bok vill du vara med i och vad ska du göra?
Harry Potter, få trolla lite och spela någon roll som är både god och ond :) (ta del av så mycket som möjligt)

15. Din favorit författare åker limo/skateboard/pulka förbi dig och givetvis springer du efter, vem är författaren och vad frågar du?
Astrid Lindgren skulle åka pulka förbi och jag skulle stoppa henne för att låta min dotter få åka med henne och umgås med hon en hel dag.

16. Vilken bokkaraktär hatar du mest?
Karlsson på taket, en äcklig gubbe. Jag hade jätte svårt för han som liten. Annars typ han som Lisbeth Salander tatuerar, för det finns säkert sådana personer på riktigt...

17. Om du skulle skriva en egen bok vad skulle den handla om?
Lapphundar eller hundträning tror jag. Eller en barnbok om alla min dotters påhitt.

18. Vilken typ av böcker behövs det mer av?
Biografier om ungdomars verklighet.

19. Bästa barndomsbok?
Pettson och Findus, Mio min Mio, Ronja Rövardotter, Barnen i bullerbyn osv

20. Finaste budskapet från en bok du har läst?
Att man ska bli älskad som man är och inte göra om sig för att duga i någon annans ögon.

21. Bästa bok citatet?
Oj jag kom inte på något så här på rak arm men finns ju massor :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...