10 oktober 2012

Thomas Eriksson - Bländverk

Jag älskar omslaget, speciellt när man tar bort "pappers omslaget", då är det samma men utan text, rätt häftigt faktiskt :) Jag är van att de är rätt tråkiga annars! Deckar böcker brukar ha ledtrådar i sitt omslag och i titeln men jag fattar faktiskt inte riktigt den här fast jag läst klart boken. 
Någon annan som kanske gör det!?

Alex King ska snart hålla ett föredrag inför 500 personer, någonstans ovanför honom håller någon på att ställa in sitt kikarsikte för att utföra sitt uppdrag och i publiken sitter någon som Alex känner igen men inte kan placera. Inom loppet av två veckor blir två personer skjutna och den enda koppling verkar vara pengar, de båda har fått ett erbjudande om att få betala en stor summa pengar för livslångtskydd men om de inte betalar kommer det gå illa.
Alex King som är beteendevetare blir inkallad som vittne till det första mordet och han börjar snart hjälpa kriminalkommisarie Gabriel Hellmark och inspektör Nina Mander med att lägga puzzel av de ledtrådar de lyckas snoka fram. Hellmark sätter även Nina och Alex på ett annat uppdrag, att hitta hans bror journalisten Fredric Hellmark som verkar vara försvunnen, har det med morden att göra eller har han som journalist snokat i någonting han borde ha låtit bli.

Boken är i början väldigt grötig, det är väldigt många olika personer man ska hålla reda på, Nina, Alex, mördaren & Fredric i huvudsak. I början sugs jag in i boken och vill veta mer men i slutet på första halvan går den lite på halvfart innan farten ökar och man inte kan lägga ifrån sig boken utan man måste hela tiden läsa mer för man vill ju få veta hur allting ligger till. Det här var första delen i Alex King serien och jag ska snart börja på del 2.
Det här är helt klart en väldigt bra läsvärd deckare och jag hoppas redan nu att det kommer mer böcker av Thomas Erikson, tack Dammförlag för rec.exet :)  

                                                           Betyg 4 av 5





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...