23 oktober 2012

Buthler & Öhrlund - Återvändaren

Christoffer Silfverbielke var stureplansfinans stjärna som med sitt snygga yttre och sina psykopatdrag vet hur han ska locka till sig kvinnor gör att de flockas kring han. Men livet med champagne, krogliv, kvinnor och pengar gjorde honom uttråkad så han drog in sina vänner i ett farligt spel vilket har slutat med att de har försvunnit och han själv blev tvungen att söka sig utanför sveriges gränser för att gömma sig, men nu är han tillbaka och fortsätter att leka med kriminalkommissarie Jacob Colt, den personen som han anklar för att hans liv inte riktigt har blivit som han har tänkt sig. 
Jacob Colt han har själv lyckas trassla till sitt liv med att skaffa sig en älskarinna som är i samma ålder som sin egna dotter, detta samtidigt som hans fru Melissa inte mår psykiskt bra och att relationen med hans svärföräldrar blir mer ansträngt. 

Det här var MIN debut i bland Buthler och Öhrlunds böcker, eller nej nu ljög jag, jag har börjat läsa Mord.Net för ett tag sedan men på grund av allt hoppade fram och tillbaka mellan mängder av personer, olika länder och i tiden gjorde att jag inte riktigt fastnade så den ligger på i en vilohög. 

Återvändaren är om inte jag nu har fel del 3 av böckerna om psykopaten Christoffer Silfverbielke. I den här boken får man parallellt följa polisen Jacob Colt och Silfverbielke men det händer inte mycke mer än en katt och råtta lek genom boken där Colt aldrig ens är i närheten eftersom det inte finns några nya mord som man har hittat utan de letar han på grund av saker han gjort i tidigare böcker, i den här boken känns han inte farligare än någon annan.
Jag är inte så imponerad eftersom det aldrig blir riktigt spännande, det mest spännande är när Christoffers syster Anna blir förföljd av sin älskare. Det här är en utfyllnads bok så jag hoppas nästa blir betydligt bättre om det blir någon mer om Silfverbielke, men det borde det bli eftersom den här boken saknade ett slut. Delen med Colt och Linda kan jag tycka är fel både pga deras arbetsrelation och deras ålder. 


Eftersom boken saknar slut har väldigt lite handlig men Buthler och Öhrlund är duktiga på att skriva så att man inte känner att man missat massor genom tidigare böcker och den är ändå helt okey så får den...
Betyg 3,5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...