26 oktober 2012

Bokbloggsjerka 26 – 29 oktober

Den här veckan frågar Annika om Jag/Vi betygsätter böcker, Varför/Varför inte?  

Det här var en ovanligt lätt fråga för att vara på jerkan, och alla som läst mina recensioner av böcker och filmer, anledningen till att jag gör det är för att jag gör det i mitt bokprogram på datorn så då kan jag även låta andra ta del av det.

Jag blir även lite påverkad av andras betyg på böcker, är det en bok som många bara ger ett godkänns så kan det hända att den boken inte lockar medan en bok som får högt betyg av många kanske lockar mig till att läsa den. Men det beror ju helt på, det ska ju vara en blogg/person som har liknande boksmak som mig så det gäller att se om man har samma smak eller helt olika då får man använda sig av betygsystemet på tvärtom sättet  :)

15 kommentarer:

  1. Jag gillar när andra sätter betyg, det gör det lite lättare för mig :)

    SvaraRadera
  2. Det här blir nog en intressant jerka tror jag. Jag brukar inte betygsätta.

    SvaraRadera
  3. De flesta av oss betygsätter nog böckerna vi läst.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också när andra sätter betyg!

    SvaraRadera
  5. Jag använder inte betyg och brukar inte kolla så mycket på andras betyg heller. Går mest efter vad de skriver om boken :)

    SvaraRadera
  6. Även jag gillar när andra sätter betyg :)

    SvaraRadera
  7. Läser gärna andras betyg, men sätter inte själv.

    SvaraRadera
  8. Jag betygsätter mina böcker på ett liknande sätt som ditt :)

    SvaraRadera
  9. Jag gillar när andra sätter betyg, men jag kan också lockas att läsa en bok där själva beskrivningen är riktigt lockande men det inte finns betyg.

    SvaraRadera
  10. Ja, flera recensionsbetyg ger ändå en hint om boken är lockande eller inte.

    SvaraRadera
  11. Ja betygsättning är ju lite klurig eftersom vi människor har så olika smak.

    SvaraRadera
  12. Jag brukar också spana in andras betyg. Det är lättare att skaffa en uppfattning då.

    SvaraRadera
  13. Vad är det för bokprogram du har på datorn? Jag tycker också om att se vad andra har satt för betyg på vissa böcker :-)

    SvaraRadera
  14. Ja, det är svårt att låta bli att bli nyfiken på en bok som ofta får bra betyg.

    SvaraRadera
  15. Det blir så lätt att snabbt överblicka böckerna med betyg tycker jag.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...