13 september 2012

Robert Kviby - De korrupta

De korrupta är Robert Kvibys debut bok, en spännings roman där han själv säger "Jag har helt enkelt tagit verkliga händelser och blandat dem med rasande fantasier".

Första delen var lite seg, lite väl många personer att hålla rätt på men det brukar nystas upp allt eftersom och så klart så gjorde det de, ungefär i mitten så var jag fast och ville läsa mer och mer, sen tog boken slut och jag vill fortfarande läsa mer så jag hoppas verkligen att det blir en uppföljare.
Den här boken skulle även göra sig bra som film och böcker av svenska författare som det går bra för brukar ju för eller senare hamna på vita duken, men jag är glad om jag hinner läsa före jag ser. 


Handling:
Stockholm 1989, ett flertal prostituerade kvinnor dödas men inga gärningsmän grips och polisen lägger fort ner utredningarna i brist på bevis. Annie Lander är en gravid kriminalreporter och skriver just nu en artikelserie om morden och hon gräver mer än poliserna verkar ha gjort och hon börjar söka efter svar bland de prostituerade som finns kvar på gatorna, med deras hjälp gör hon kopplingar mellan en av stockholms exklusivaste herrklubbar och de prostituerade.

Annie publicerar en text som leder till att hon blir avstängd från jobbet under en tid men det stoppar inte henne från sökandet efter sanningen. Men plötsligt är hon försvunnen och den polisen halv misstänker är så klart hennes make Max, men eftersom det inga bevis finns så sätts han på frifot så han fortsätter letandet på egen hand.

Spännande spännande, verkligen en bok jag rekommenderar! Betyget blir INTE en femma av den anledningen att om det inte kommer en fortsättning så hade jag velat ha ett ordentligt slut.
Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...