23 september 2012

Mari Jungstedt - Den sista akten

Jag har hört den här som ljudbok och nu efteråt så känns det som att jag inte kommer karaktärerna lika nära när jag lyssnar i jämförelse med om jag läser, eller så är boken skriven mer ytligt.

Mitt under Almedalsveckan hittas debattredaktören på en av Sveriges största dagstidningar Erika Malm mördad på sitt hotellrum i Visby. Utredningen pekar runt åt flera håll; hotbrev från nynazister, hennes besök på Romateatern, spår av en hemlig älskare eller kan hennes egen make ha gjort det?

Kriminalkommissarie Anders Knutas och kollegan Karin Jacobsson ska egentligen jobba tillsammans med fallet men Knutas får åka iväg och leta efter den familj som Karin hjälpte fly i en tidigare bok. Karin och Knutas känslor fortsätter att spira och nu när Knutas ska skiljas finns det äntligen en möjlighet för dem.
Journalisten Johan Berg försöker lappa ihop vardagen efter tragedin som drabbat hans familj.

                                                  Betyg 3 av 5
Tyvärr var detta en av de mindre bra i serien, den var bra men jag saknar Knutas, Karin, Johan detaljer och att de brukar hjälpas åt, boken är mer ytlig och handlar väldigt lite om huvudkaraktärerna och känns lite mer fristående än de övriga böckerna i serien.

1 kommentar:

  1. Kanske önskar jag mig denna i julklapp, det känns i alla fall inte som en bok jag har bråttom med. Det vore nog snart dags att avsluta den här serien.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...